 |
Nemrg bemutattuk napjaink egyik legnpszerbb jtksorozatnak, a Final Fantasy-nak a trtnett a kezdeti bitektl egszen a tbb milli pldnyban kiadott epizdokig. Mostani cikknkben mr a legjabb rszt, a Crystal Chronicles-t veszzk ki, amely az eddigi egyetlen, Nintendo Gamecube konzolra jelent epizd. |
A Crystal Chronicles az egyik legjabb Final Fantasy jtk, s egyben az eddigi egyetlen, amely Nintendo Gamecube konzolra jelent meg. A Square-Enix ezzel a programmal kvn betrni a Gamecube-piacra, s a jl cseng nv, valamint a mr vilgszerte elismert nv miatt erre minden eslye megvan.
Termszetesen a jtk krnyezete, s ltvnyvilga mr-mr ismers lehet a rajongk szmra, ugyanis tbb hasonlsg fedezhet fel a kilencedik rsszel. A rszletesen kidolgozott vilg ellenre azonban mr a jtk elejn feltnhet, hogy a sztori sajnos szreveheten elhanyagoltabb, mint az eddigi rszek esetben. Nincsenek benne a mr jl megszokott fordulatok, amik mlytik a trtnetet, s gy a jtkos jobban szvbe zrhatja az egyes karaktereket.
A Crystal Chronicles-ben teht egy olyan vilgban jrunk, ahol egy meteor becsapds kvetkeztben parazita llnyek leptk el a vilgot, s ennek kvetkeztben a bolyg lgkre megvltozott: hallos gz lett belle, amit az ott lk csak miasma nven emlegetnek. Nagyon sokan meghaltak abban az idben, mivel nem tudtk, hogyan szrhetnk ki a levegbl a mrges gzt. De hosszas kutats utn mgis rbukkantak az ellenszerre: mgikus kristlyokra, amelyek nagysguktl fggen vagy egy nagyobb vros, vagy pedig egy kis terlet kr vonnak vdburkot.
m a kristlyok ereje nem vgtelen: minden vben fel kell ket tlteni egy klnleges, myrrh nev folyadkkal, amely csak myrrh-fkon terem. Ha ez nem trtnik meg, akkor elvesztik kpessgket, s a gznak tbb nem llja tjt semmi. Az ilyen, letet jelent fk azonban csak a szrnyektl hemzseg vidkeken nnek, ezrt a teleplsek minden vben tnak indtanak egy, vagy tbb karavnt, hogy felkutassk ezeket. A jtkosnak -- mint az egyik karavn tagjnak -- a feladata a fkat felkutatni, s a myrrh sszeszedsvel megmentenie a szlfalujt.
Ahogy haladunk elre a jtkban, egyre tbbet tudunk meg a miasmrl, s arrl, hogyan lehet vgrvnyesen elpuszttani. Kezdetben azonban az lesz a legnagyobb feladatunk, hogy vrl-vre hrom csepp myrrht gyjtsnk ssze kelyhnkbe, ezzel egy vig nvelve a falunk kristlynak erejt.
Kezdskor egy- vagy tbbjtkos md kztt is vlaszthatunk, de most elsknt az elbbirl essen sz. Miutn megadtuk karakternk nevt, ki kell vlasztanunk a ngy faj kzl -- Clavant, Lilty, Yuke s Selkie -- a neknk legszimpatikusabbat. Minden tpusbl van ni, illetve frfi vltozat, s azon bell is ngy-ngy alfaj. Teht sszesen harminckt szerepl brbe bjhatunk. Mindegyik fajnak megvannak a maga klnleges eszkzei s tmadsai, valamint erssgei s gyengi.
A Clavantok mind a fegyverekkel, mind pedig a mgival nagyon jl bnnak, a vdekezsk szintn ers, s elssorban a bknek, a bartsgnak lnek. A Lilty-ek a varzslatok helyett inkbb a fegyverforgatsban jeleskednek. k azok, akik mr egszen az sidktl lakjk a vilgot, s egykoron kzlk kerltek ki az uralkodk. Sokuk mg most is felsbbrendnek kpzeli magt, de a forrfejsgk ellenre remek kereskedk. A Yuke-ok a mgia tern kivlak: gyorsan idznek, s ha szksg van r, akkor kzelharcban is megmutatjk a j kpessgeiket, br csak kis hatkrben kpesek tmadni. Klns ruhkba ltznek, hogy varzserejket megnveljk, s szvesen osztjk meg tudsukat, tapasztalataikat msokkal. A Selkie-k gyorsak, mozgkonyak s a mgival kzepesen jl bnnak. Sok helyzetben kpesek ravaszul, nllan cselekedni, lvn egy rgi tolvaj trzsbl szrmaznak.
Miutn kivlasztottuk karakternk kinzett, a foglalkozst kell meghatroznunk a nyolc fajtbl: kovcs, szab, fldmves, llattenyszt, molnr, halsz, keresked vagy alkimista. Ez a ksbbiekben azrt lesz lnyeges, mivel a csaldon bell igen j ron tudunk adni-venni dolgokat, illetve ha kedveskedni akarunk rokonainknak, foglalkozshoz ktd trgyakat kldnk haza levlben.
Miutn karakternk minden paramtert megadtuk, a jtk bemutatja csaldunkat, akikkel nem rt polni a kapcsolatot: vlaszolni a leveleikre, beszlgetni velk, s nha kldeni nekik pr trgyat vagy pnzt, amit utazsaink sorn gyjtttnk. s hogy ez mirt fontos? Nos, a jtkban fontos szerepet kapnak az emberi kapcsolatok, gy nem rt azokat polni.
Mikor a fhsnk kikerl a vilgtrkpre, ott csak meghatrozott irnyokba veheti az tjt: olyan helyekre mehetnk, ahol myrrh-fk nnek, vagy a vrosokba (ahol fegyvereket lehet kszttetni s kereskedni), illetve a kiktkhz.
Hogy letben maradjuk a klnbz plykon (lvn mindent miasma vesz krl), a kristly aurjban kell maradnunk, amelyet magunkkal hordozunk. Ezen feladatot egyjtkos mdban egy aranyos, szrs lny, Mog vgzi el helyettnk, akinek nem rt a miasma. Azonban magunk is vihetjk a kelyhet a kristllyal. Ha megsrlnk, s a kristly kzelben maradunk, leternk egy id elteltvel jra fltltdik.
A harc az eddigi Final Fantasy epizdokkal ellenttben itt mr vals idben zajlik, azaz nem ll meg az id. Teht ha meglt minket egy szrny, rgtn neknk tmad, s mi azonnal viszonozhatjuk is a jindulatt, melyet ktfle mdon tehetnk meg. Kzel is mehetnk, hogy az A gomb folyamatos lenyomsval tmadjuk meg, s ezutn vltsunk t vdekezsre, de ezt bonyolult kivitelezni, s gy sok sebet szerezhetnk, mivel ellenfeleink gyorsan ellentmadsba lendlnek. Ezrt clszerbb tvolabb maradni, s Focus tmadst indtani: lenyomni az A gombot, hogy karakternk ert gyjtsn, majd amikor megjelenik elttnk egy kis kr, azt az ellenflhez kell irnytani s elengedni a gombot. Ilyenkor br odaugrunk az ellenfl mell, de kzben egy erteljes tmadst visznk vgbe. Ugyanez a helyzet a mgikkal is, azonban ilyenkor karakternk egy helyben marad, s a varzslat a kvnt helyen idzdik meg.
A klnbz varzslatokat (magicite) kis gmbk formjban vehetjk fel a legyztt ellensgek utn, de miutn elhagyjuk a plyt, ezek eltnnek, s a kvetkezn jra fel kell kutatni, hogy megidzhessk ket. A legtbb ellensg hagy maga utn valamilyen trgyat: pnzt (a Final Fantasy vilgokban a szoksos fizeteszkz a gil, s itt sincs ez msknt), kulcsokat (amikkel ajtkat nyithatunk ki), varzslatokat, telt (amivel nvelhetjk HP pontjainkat), vagy ms hasznos trgyakat (pldul fegyverek vagy pnclok elksztsnek lerst, s a hozzjuk val alapanyagokat). Az artefactok klnleges trgyak, melyeket kincsesldkbl, vagy az ellensgek legyzse utn kapunk: mindegyik ad valamilyen bnuszt karakternknek, de a plya vgn egyet ki kell vlasztanunk, amelynek hatst meg szeretnnk tartani.
A plyk vgn fellensgekkel tallkozhatunk, akiket ltalban nem nehz legyzni, mg akkor sem, ha nhny tlagos ellensg is segti ket. Ha elintztk az adott fgonoszt, a myrrh-frl begyjthetjk az egy cseppnyi folyadkot, mely a kelyhnk harmadt tlti meg. Miutn ez megtrtnt, jn a moogle posts az otthonrl rkezett levllel. Ilyenkor rdemes vlaszt rni az otthoni trsainknak, s trgyat vagy pnzt is kldeni a kapcsolatok polsra.
Ha egy trsgben mr az sszes plyt bejrtuk, akkor t kell kelnnk a miasma-rvnyen, hogy jabbakhoz juthassunk el. Ezek mindig egy-egy elemet (fld, vz, tz, leveg) kpviselnek, s fontos, hogy a kristlyunk is ugyanolyan elem legyen, klnben az rvny nem enged t minket.
Amikor egyik plytl a msikig utazunk karavnunkkal, elfordulhat, hogy keresztezdseknl vide bejtszsokat lthatunk fontosabb, illetve lnyegtelenebb esemnyekrl (mint pldul tallkozs egy msik karavnnal), s ezeket a jtk mindig automatikusan feljegyezi a naplba.
Mikor mind a hrom csepp myrrh megvan, automatikusan hazakerl karakternk, s vgignzhetjk a szertartst, amivel meghosszabbtjk a kristly ldst a falura. Ekkor a kpernyn megjelennek a naplnak ez vi bejegyzsei is. De mivel egy myrrh-fnak bizonyos idre van szksge, mg jra tud myrrh-t teremni, s ezrt kell mindig jabb s jabb plykat felkutatnunk a jtk vgig.
A jtk azonban nem csak az lland myrrh-gyjtgetsbl ll: nem csak a folyadkot, de emlkeket is szerznk, hiszen ez lesz a megolds kulcsa a vgs ellenfl, Raem ellen, akivel egytt a miasma is el fog pusztulni. Kldetsnk sorn ugyanis klnbz dolgok trtnnek: karakterek meghalnak, eltnnek, emlkeink hol szaporodnak, hol megkopnak, de vgl csak ezek segtsgvel rhetjk el azt, hogy vilgunk vgleg biztonsgban legyen.
Az egyjtkos mdnak vannak elnyei s htrnyai egyarnt: br egyedl nem olyan izgalmas s szrakoztat, mintha tbben jtszannk, de nem kell senkihez sem alkalmazkodnunk. gy utazunk, ahogy neknk tetszik, s a harcok sorn sem jelent gondot, ha vletlenl az egyik csapattrsunk nem hozza utnunk a kelyhet, radsul szorult helyzetben mg az ellenfelek mellett is knnyebben el lehet szaladni egyedl, mint csapatban.
Multiplayer mdban a jtkosok ugyangy vlasztjk ki karaktereiket, mint az egyjtkos md eltt, azonban az irnytshoz a GameCube kontrollerje helyett GameBoy Advance konzolra lesz szksg.
Tbbjtkos kaland esetn nincs velnk Mog, hanem valamelyik jtkosnak kell elvllalnia a kristly s a kehely cipelst. A harcrendszer itt is vals idben zajlik, azonban az ellensgek hatkonyabb legyzse rdekben kombinlni kell a varzslatokat s fizikai tmadsokat. A multiplayer mdban teht az egyttmkdsen van a hangsly: egyedl semmire sem megy a jtkos, de sszehangolt munka esetn nem csak knnyebb vgigvinni egy-egy plyt, hanem kivl szrakozst is nyjt.
Miutn legyztk a fellensget, a jtk bnuszpontok alapjn felllt egy ranglistt a jtkosok kztt, s az els helyezett vlaszthat elszr a klnbz artefactok kzl, majd a msodik, harmadik s vgl a negyedik.
A Crystal Chronicles-hez szorosan ktdik a GameBoy Advance konzol is, hiszen nem csak multiplayer mdban nlklzhetetlen, hanem egyjtkos mdban a kijelzjrl hasznos trkpeket s informcikat olvashatunk le. A GBA tbbfajta trkpet is mutathat, ahol lthatjuk a krnyezetnket, az ellenfeleink helyt, a legutbb legyztt ellenfelnk adatait, illetve a plyn megbv kincseket is.
Ha egy szval kellene jellemezni a Crystal Chronicles grafikjt, akkor elg lenne csak annyit mondani, hogy elbvl. A vz brzolsa olyan, amilyet eddig mg nem sok programban lthattunk -- belertve a legjabb PC-s videkrtyk bemutatkoz anyagait is. A miasma-rvnyek, a tereptrgyak, a karakternk, de mg az rnykok is figyelemremlt rszletessggel vannak kidolgozva, a vide bejtszsokban ppgy, mint a klnbz plykon. Az idzsek ltvnyosak, a kristlyok pedig egyszeren gynyrek.
A hanghatsok szintn profi mdon lettek megoldva: a varzslatoknak klnbz zajaik vannak, amik megknnytik a felismersket, s ha kell, akkor idben ki is kerlhetjk ket. A szrnyektl megszllott helyszneken mindig mlabs, kiss fenyeget s htborzongat hangvtel zene szl a httrben, mg a fellensgeknl prgs, a vrosokban pedig vidm dallamok csendlnek fel. A prbeszdek feliratosak, de sajnos a szereplk szjmozgst nem szinkronizltk le, gy csak "resen" ttognak.
A jtknak sajnos a kamerakezels az egyik gyengje. Sokszor nem lehet ltni az ellenfeleket krlttnk, mivel a kperny kzepn mindig a kristly s a kehely van. A fellensgeknl kiss megbillentett fellnzetbl szemllhetjk a csatt, ami megint csak zavar, mivel sokszor azt sem ltjuk az ellenfltl, mi magunk hol vagyunk.
sszessgben a jtk nagyon j darab: br igazi ernyeit csak multiplayer mdban mutatja meg, de ennek ellenre a trtnet md sem rossz. A hangulat h a rgebbi rszekhez, csupn a sztori mlysge nem a megszokott. Mindezek ellenre a fantasztikus hangulata s ltvnya miatt az FF:CC csillog gyngyszeme lett a Gamecube konzolnak! |