Resident Evil 3: NEMESIS
Amikor a Resident Evil 1996-ban debtlt Playstation-n, mindenki egynteten hanyatt vgdott tle, s mig olyan kultusz vezi, mint a hasonszr msodvonalbeli horrorfilmeket. S br a jtkmenet meglehetsen egyszer volt (taln ez a siker egyik oka), a soha el nem fogy zombi hadsereg, s az tletes rejtvnyek mig szmos folytatst s mg tbb klnt eredmnyeztek. Nem sokkal ezeltt a Capcom a PC platformra is rszabadtotta a sorozatot abban a remnyben, hogy megismtelheti a konzolos sikert, m a PC tulajdonosok valami oknl fogva szinte egyltaln nem kattantak r a Resident Evil-re, gy a siker messze elmaradt a vrakozstl. Br platformtl fggetlenl a jtk garantltan kpes a frszt hozni brkire, a csalds ltalban mindig a grafikban keresend. Ami Playstation-n remekl nzett ki, az PC-n mr gagyinak szmt. Nos a Capcom ezttal sszefogott az Eidos Interactive-val, hogy a Resident Evil sorozat harmadik fejezett gy ltessk t PC-re, ahogyan az megrdemli. Lssuk sikerlt-e!
A Resident Evil 3: Nemesis trtnete az eredeti Resident Evil-t folytatja, gy a dupla CD-s msodik rsz esemnyei eltt zajlik. A jtkban Jill Valentine-t, a S.T.A.R.S. klnleges alakulat tagjt irnytjuk, aki az els rszben is az egyik fszerepet dombortotta. Jill megprbl elmeneklni Racoon City-bl, amit a gonosz cg, az Umbrella egy mhiba sorn megfertztt a T-vrussal. Ennek a vrusnak hla a vroska laki hsev zombikk alakultak s radsul harapsukkal futtzszeren tovbb terjesztik a krt. (Ami a fhskn titokzatos mdon soha sem mutatkozik meg.) A hadsereg s a rendrsg mr az intrfilmben elveszti az irnytst s tehetetlenl a zombisereg karmai kzt vgzi. A kosz elszabadul s Jill a pokoll vlt utck labirintusban a kiutat keresi. Mintha ez mg nem lenne nmagban is elg csaps egy glitszer zombi, a Nemesis is a vrost jrja s gy tnik szemlyes leszmolnivalja van a S.T.A.R.S. alakulat tagjaival.
A harmadik fejezet az elzekhez hasonlan egy harmadik szemly akci-kalandjtk. A legtbb harmadikszemly jtkkal ellenttben itt nem szguld a kamera a htunk mgtt, hanem mindenegyes helyszn rgztett kameranzetbl trul elnk, s elhihetitek hogy ez a megolds a legjobb a drmai hats elrsre. S br ez a rendszer jl mkdtt Playstation-n (hla a joypad-nek) PC-n a kusza billentyzetkioszts miatt alaposan izzasztv vlik, s persze akkor amikor a legnagyobb szerephez jut: harc sorn. Hogy javtson a helyzeten a Capcom beptett egy gombot mellyel elhajolhatunk a zombitmadsok ell, s egy msikat mellyel 180 fokban azonnal megfordulhatunk. Ez szp s j de stressz alatt 101 gomb kzl pont arra csapni elg kevs az esly. Ha pedig arra gondolnl, hogy majd fltte tartod az ujjad, nyugodtan elfelejtheted azt, hogy mg clozni s lni is tudj. Egy gomb kell ahhoz, hogy Jill felemelje a fegyvert, legalbb kett ahhoz hogy clozzl s egy a tzels. Ezek utn egy tdik gomb krl matatni, mr komoly gprni kpessgek szksgeltetnek. Ha pedig egy gamepadet csomznl a gphez, hogy kiprblod a Playstation mdit, mindenkpp a Sidewindert ajnlom, mert szinte minden mssal volt valami baja.
A jtkmenet tekintetben gy vettem szre, inkbb az akcin s nem annyira a kalandon van a hangsly. Ezt bizonytja a mr fent emltett kt j mozgs s az a tny hogy magunk rakosgathatjuk ssze a tltnyeket klnbz tpus lporokbl. Amgy az a nhny rejtvny amivel tallkozunk mr sokkal fejlettebb mint a "megfelel kulcs a megfelel ajthoz" szindrma, mely az elz rszeknl mr kezdett egy kicsit unalmass vlni. Amgy Playstation-n bnuszknt voltak elrejtve, m itt azonnal vlaszthatunk Jill-nek nyolc kosztm kzl. Ezek semmi extrt nem jelentenek, csak a vltozatossgot s a dekorcit szolgljk. A sorozat hagyomnyainak megfelelen idlegesen egy msik szerepl irnytsbl is kivesszk a rsznket, aki jelenesetben Carlos Oliviera az Umbrella egykori alkalmazottja. A rettegs igazi magjt - a zombik s s az egyb mutnsok - mellett maga Nemesis adja. A flelmetes kinzet szrnyetege rendszeresen rnk tr ablakokon, ajtkon, vagy akr falakon keresztl is, nha olyan hirtelen, hogy leesel a szkrl. Amikor megjelenik vlaszthatunk egy menbl, hogy mit szndkozunk tenni. Ezen dntseink befolysoljk a jtk tovbbi irnyt s vezethetnek el eddig mg nem ltott helysznekre. Ez a remek megolds amellett hogy nhny sokkol dntsre knyszert bennnket remekl nveli a jtk jrajtszhatsgt. Is. Csak megjegyzem, hogy a Nemesis-t nem tudjuk legyzni a jtk vgig, gy ne nagyon pazaroljuk r az rtkes lszert.
A jtkllst ugyanazzal az rgpes mdszerrel mentegethetjk, mint azt tehettk konzolon, vagy az elz epizdok PC verzijba. Az rgpek csak bizonyos helyszneken tallhatk meg (ltalban j tvol egymstl), s egy ments egy gprszalagba kerl, amiket magunknak kell sszegyjtennk a jtk sorn. Ha a legknnyebb fokozaton kezdnk a jtkhoz, vgtelen mennyisg szalag ll rendelkezsnkre, gy aztn ezzel sem kell nagyon szszlni. Maximum 10 trgyat cipelhetnk magunknl, a tbbit David Copperfield fle varzsldikkban trolhatjuk. Ezek a ldk ltalban rgpek kzelben tallhatak s klnleges kpessgk abba rejlik, hogy ha az egyik helysznen belepakolod az M16-ost, mert mr nem fr el nlad, akkor hat tmbbel arrbb egy msik ldbl jra kiveheted. Ez a megolds knyelmes, mert nem kell visszacaplatnunk a hat tmbt a puskrt ha szksg lenne r, de egy legyintssel eloszlatja a valsgrzet fstjt is.
A korbbi kiadsoknl a legsrbben emlegetett problmt a grafika jelentette. A felbonts megbzhatan ztygtt 640x480-ban, ennek eredmnyekppen szrs volt a karakterek szle, gyenge az animci s elmosdott a httr. A Resident Evil 3 esetben nmileg javtottak a modelleken, a httereken, s a felbontst is megnvelhetjk egszen 1280x1024-ig is, br krtytl fggen itt mr elfordulhatnak lassulsok. Ha ez mg nem is minden, de tbb mint a semmi. A hangok egy az egyben kerltek t PC-re, teht a szinkronsznszek ugyanolyan kzepes teljestmnyt nyjtanak, mint azt tettk konzolon.
A jtknak rossz az irnytsa, tele van konzolos elemekkel s mg a ltvnyvilg is meglehetsen korltozott, de ezeket mr hallottuk az elz rszek esetben is. Ennek ellenre az apr javtsoknak hla a Resident Evil 3: Nemesis a legjobban sikerlt adaptci. Br a msodik rsz vltozatosabb volt s a sztorija is jobban magval ragadott, technikai szempontbl mindenkpp a harmadik fejezetre szavaznk.
Rendszerkvetelmny: PII-266, 64MB, 3D gyorst, Win95/98
|