Silent Hill 2

A tavalyi v vgig csak a konzoltulajdonosok rezhettk t a vroska nyomaszt lgkrt, azonban nhny hete PC-re is megjelent minden idk egyik legflelmetesebb horrorjtka, a Silent Hill msodik rsze. Cikknkben arra keressk a vlaszt, hogy vajon mirt lehet egy olyan program sikeres, amely els ltsra szinte semmiben sem klnbzik vetlytrsaitl.
Sttsg s sr szrke kd kavarg egyvelege. Tli jszakkon megszokottt ltvny lehet az ablakon kinzve. Azonban ha azt mondom, hogy Silent Hill, akkor sok jtkos fejben ez a ksrteties ltvny prosul egy kisvrossal, ahonnan rejtlyes krlmnyek kzt eltntek az emberek, s csak nha tri meg a nyomaszt csendet egy-egy tvoli gyermeksrs hangja...
Mohsg, vgy, irigysg, ktsgbeess, flelem, gyllet, bizalom. Ezek a fogalmak tkletesen jellemzik a jtk trtnete sorn felbukkan szereplk jellemt. S taln azrt is sikerlt a program els rsznek olyan szp sikereket elrnie, mert nemcsak egy felsznes sztorival tudott szolglni, mint pldul a Resident Evil jtkok, hanem a fenti emberi tulajdonsgok jelenltvel mly benyomst gyakorolt a htkznapi jtkosokra.
Persze egy horror tmj alkotsnl a flelem toldik az eltrbe. A Silent Hill esetben a kd az az elem, amely megteremti ehhez a legjobb atmoszfrt. "Koradlutn volt mg, de elcsndesedett, elfulladt minden az szi kdben, a csszss vlt fekete fld gzlgni ltszott, az istllk kztt knosan kirakott vrs tglakockk, a hzak falai fekete piszkot izzadtak magukbl, minden elvesztette mr igazi formjt, s a nagycsizms alakok megnyltan, szinte lebegni ltszottak a flhomlyban" -- kezddik Tth Wanda 1912-ben megjelent mve, mely a Kd cmet viseli. Hasonl ltvnyban lehet rsznk, ha lelnk a Silent Hill el jtszani, azonban a fejlesztk nem elgedtek meg ennyivel.

A kihalt utckon stlva nha egy tvolba vesz sikoly vagy gyermeksrs hangja tri meg a nyomaszt csendet. Ezek az egyszer hangeffektek kpesek megadni azt az alaphangulatot, hogy jtk kzben elveszve rezzk magunkat, olyan rzsnk tmad, mintha a tejszer massza s a rmiszt hangok krbekertennek minket. Legszvesebben szabadulnnk errl a nyomaszt helyrl.
A Silent Hill 2 els kpkockiban James Sunderland egy illemhely mosdjban lv tkr eltt ll. Arcvonsai elruljk, hogy valami nincs teljesen rendben. Kezben egy levelet szorongat, a bortkon Mary, azaz a felesge neve szerepel feladknt. James felismeri az rst, azonban az jr az eszben, hogy ez kptelensg. Mary hrom vvel ezeltt meghalt egy szrny betegsgben, a holtak pedig nem tudnak levelet rni!
Nyugtalan lmaimban... ltom azt a vrost. Silent Hillt. Azt grted, egy nap visszaviszel oda, de sosem tetted. Most egyedl vagyok ott... A mi 'klnleges helynkn'... Rd vrok...
James teljesen sszezavarva ll, fejben egymst kvetik a gondolatok. "A 'klnleges helynkn'... Ez vajon mit jelenthet? Ez az egsz vros volt a mi klnleges helynk. Lehet, hogy a t melletti parkra gondolt? Egyszer ott tltttk az egsz napot -- kettesben. Valban ott van Mary? Akkor letben van... s rm vr?" Ezzel veszi kezdett a kaland, melynek sorn James a vgre jr a rejtlyes dolognak.
A msodik rsz elszr PlayStation 2 konzolra jelent meg, azonban a nagy sikerre val tekintettel a Microsoft gy dnttt, hogy elkszttetik a jtk xboxos konverzijt is. Ebbe a picit feljavtott grafika mellett mr egy jabb cselekmnyszlat is beleptettek a fejlesztk, melynek vgigjtszsa sorn megismerhetjk az egyik mellkszerepl, Maria szemszgbl is a trtnteket.
A msodik rsz nagy ernye, hogy immron teljesen szemlyre szabhatjuk a jtkmenetet. Ez azt jelenti, hogy a kalandjtkok s az akciorientlt programok kedveli is megtalljk a maguk nehzsgi szintjt. Kt skln llthatjuk be az sszetevk -- azaz az akci- s kalandelemek -- keveredst. gy akr arra is van lehetsgnk, hogy egy totlis kalandjtkot gyrtsunk magunknak, melyben kemny fejtrk neheztik az elrejutst, viszont a szrnyek szinte hozznk sem rnek.
A Silent Hill 2 sikernek titka a mr emltett mlyen kidolgozott sztori. A cselekmnyszl egyre jobban gombolyodik, s nhny ra jtk utn mr gyakran tesszk fel magunkban a "mirt?" krdst, mivel nem rtjk az sszefggseket. Azonban ez csak a felszn, ugyanis a fejlesztk ekzben rdgi jtkot znek magval a jtkossal is, mivel olyan elemeket rejtenek el, amelyeknek abszolt nem tulajdontunk jelentsget. Az igazi sokk a trtnet vgn ri az embert, de annyira, hogy ilyet mg moziban sem lthattunk.
A Hatodik rzk, a Harcosok klubja s a Kznsges bnzk cm elismert filmek egy dologban kzsek: mindegyik vgn olyan csattant alkalmazott a forgatknyvr, melyre az tlag mozinz mg csak gondolni sem mert volna. Nos, btran kijelenthetem, hogy a Silent Hill 2 mind a hrom alkotst lepiplja. Olyan befejezst sikerlt sszehoznia a Konaminak, mely eddig egyedlll a jtktrtnelemben.
A stblista alatt csak fogja a fejt az ember s prblja megemszteni az egsz sztorit, vgiggondolni a cselekmnyt az els perctl az utolsig, de ez szinte lehetetlen. Tbb nap kell, mire "lelepszik" az egsz, s nekillunk jra s jra vgigjtszani James szrny kalandjait.
|